Eindelijk staat mijn nieuwe website deze week online. Dat heeft even geduurd en eigenlijk ben ik nog steeds niet helemaal tevreden, maar onderstaande uitspraak van Reid Hoffman hielp mij om de site toch online te zetten.
Als je ooit hebt gedacht: “Ik wil dat het perfect is voordat ik het live zet”, dan ben je niet de enige. Veel ondernemers willen het gevoel hebben dat alles klopt voordat ze iets presenteren aan hun publiek. Maar hier is de realiteit: perfectie bestaat niet. Marketing en ondernemen zijn iteratieve processen. Er is altijd iets dat kan worden verbeterd.
Als je te lang naar je website of salespagina kijkt, zul je altijd iets vinden om te veranderen. Vaak komt deze neiging naar perfectie voort uit angst. Angst om te falen of om dom over te komen. Maar falen is een onvermijdelijk onderdeel van succes.
In plaats van te streven naar perfectie, raad ik aan om te denken in versies.
Versie 1 is bijna altijd verre van perfect—en dat is helemaal oké. Eigenlijk is het vrijwel zeker dat je eerste versie niet geweldig zal zijn. Maar het belangrijkste is dat je begint. Wanneer je actie onderneemt en lanceert geef je jezelf de kans om waardevolle feedback te verzamelen en te verbeteren.
Elke succesvolle ondernemer begrijpt dat actie belangrijker is dan perfectie. Wat voelt als veilig en slim – blijven wachten tot alles “perfect” is – houdt je tegen om te groeien. De kracht van actie zorgt ervoor dat je leert en je aanbod blijft verbeteren.
Je zult moeten accepteren dat perfectie nooit haalbaar is. Wat wél haalbaar is, is voortdurende verbetering. Elke versie, elke experiment en elke stap die je zet, brengt je dichter bij je doelen. Zowel je product, dienst als marketingcampagne zullen nooit perfect zijn, maar dat betekent niet dat ze niet succesvol kunnen zijn.
Mijn uitnodiging aan jou: Laat de perfectie Los
Dus, wat houdt je tegen? Laat die eerste, onvolmaakte versie de wereld in en leer van het proces. Er is niets mis met starten waar je nu bent, zolang je jezelf blijft uitdagen om te verbeteren. Je bedrijf groeit niet door te wachten op perfectie, maar door actie te ondernemen en steeds verder te ontwikkelen.
Durf je eerste stap te zetten en ontdek hoe waardevol Versie 1 kan zijn voor het lange termijn succes van je bedrijf. Focus op wat echt belangrijk is: je boodschap, je waarde en het continu verbeteren van je aanbod.
Heb je hulp nodig bij het definiëren van je boodschap of het zetten van je eerste stappen? Neem gerust contact met me op.
Samen kunnen we van jouw “Versie 1” het begin van iets groots maken.